Klik hier om

Kwaliteitsstatuut Psychotherapie Praktijk Raamvallei                                     

Algemene informatie:

 

Psychotherapie Praktijk Raamvallei

Handelsnaam: Basic Trust by Lizette

Lizette van den Berg (praktijkhoudster)

Achterdijk 32 5451 NN Mill

06-44167636

Info@ppraamvallei.nl

www.psychotherapiepraktijkraamvallei.nl

Kvk: 77192001

BIG GZ: 79916951925

BIG PT: 99916951916

psycholoog NIP

AGB code persoonlijk: 94013873

AGB code praktijk: 94065315

Samenstelling van de praktijk:

De praktijk is een eenmanszaak waaraan momenteel geen andere zorgverleners verbonden zijn.     De praktijkhoudster, Lizette vd Berg, is opgeleid als GZ-psycholoog en als Psychotherapeut (zie Algemene Informatie). De wens is om in de toekomst andere (GZ-)psychologen of psychotherapeuten en vaktherapeuten (zoals dramatherapeut of PMT-er) te gaan verbinden aan de praktijk.

Professioneel netwerk:

Om cliënten zo goed mogelijk te helpen, wordt er voor intercollegiaal overleg en/of verwijzingen contact onderhouden met collega psychologen en psychotherapeuten en met huisartsen. In geval van collegiaal overleg zal daar nadrukkelijk toestemming voor gevraagd worden aan de cliënt. Overleg gaat bijvoorbeeld over medicatie, diagnostiek, samenwerking of inhoudelijke consultatie.

Bereikbaarheid:

Tijdens kantooruren is de praktijkhoudster bereikbaar tot 18.00uur op bovengenoemde telefoonnummer of email adres. In de avonden, weekenden of vakanties kan een cliënt terecht bij de huisartsenpost, spoedeisende hulp van een ziekenhuis en/of de GGZ-crisisdienst. Met deze instanties heeft de praktijk geen specifieke afspraken aangezien deze zorg voor cliënten (via de huisarts) toegankelijk is. Met iedere cliënt wordt gedurende de behandeling besproken wat zij kunnen doen in geval van nood.

Er worden met cliënten afspraken gemaakt voor tijdens de afwezigheid van de behandelaar door ziekte of vakantie. Indien dit kortdurend is kunnen cliënten terecht bij (de POH-GGZ van) hun huisarts. Mocht er langdurige vervanging nodig zijn, zal er gezocht worden naar een vervangende behandelaar via het collegiaal netwerk dat de praktijk heeft. Dit gebeurt in overleg met de cliënt. Bij plotseling overlijden van de praktijkhoudster zal de cliënt via de huisarts doorverwezen moeten worden.

Vergoedingen van de zorg:

 

Momenteel heeft de praktijk geen contracten met zorgverzekeraars. Het voordeel daarvan is dat de behandelaar en cliënt samen kunnen bepalen hoe (lang) de behandeling vorm gegeven wordt. De behandeling wordt geheel of (groten)deels vergoed vanuit de basisverzekering mits de cliënt een verwijsbrief heeft van een huisarts en er een (nog) vast te stellen DSM-V classificatie is.
Bij een restitutiepolis ontvangt de cliënt 100% vergoeding. Bij een naturapolis ligt dit tussen de 60% en 80%. Het is verstandig dit voor aanvang van de behandeling te controleren bij uw zorgverzekeraar. Het eigen risico wordt ongeacht de vergoeding aangesproken.
Als de cliënt een Akte van Cessie tekent dan declareert de praktijk aan het eind van het behandeltraject direct bij de zorgverzekeraar. Zo niet, dan sturen we de factuur naar de cliënt.
Psychotherapie Praktijk Raamvallei factureert 100% van de door de Nza vastgestelde maximum tarieven, welke vermeld  staan op de website.
Declaraties geschiedden bij een akte van cessie na afsluiten van een behandeling. Indien de facturen naar cliënt zelf gestuurd worden dan wordt overlegd over het termijn.

Voor een afmelding korter dan 24 uur voor de afspraak gepland staat (een zogenaamde no-show), wordt er 45,- bij de cliënt in rekening gebracht.

kwaliteitswaarborg en klachten/geschillen regeling:

De praktijkhoudster voldoet aan de kwaliteitseisen welke gesteld worden vanuit haar beroepsregistraties, specifieke behandelvaardigheden en beroepsverenigingen. Ze volgt regelmatig bij –en nascholing, heeft minimaal 6x per jaar intervisie en werkt volgende de beroepscode voor psychotherapeuten. Ze is aangesloten bij het NIP (www.PSYNIP.nl), bij de VGCT (www.VGCT.nl), bij de vereniging voor EMDR (www.VEN.nl) en bij de vereniging voor schematherapie (www.schematherapie.nl). Daarnaast staat de praktijkhoudster vermeld in de BIG registers voor GZ-psychologen en psychotherapeuten (zie Algemene Informatie).

Cliënten kunnen hopelijk hun klachten rechtstreeks bespreken met hun behandelaar. Mocht dit niet het geval zijn dan kunnen ze terecht bij een geschillencommissie via www.klachtenportaalzorg.nl.

Patiëntendoelgroep en behandeling:

Bij de praktijk kunnen alle mensen terecht, zowel voor gegeneraliseerde basis GGZ als voor de gespecialiseerde GGZ trajecten. De focus ligt echter op het bieden van behandeling aan mensen met persoonlijkheidsproblematiek (die door trauma) vastlopen op meerdere gebieden in hun leven. De visie is om elkaar van mens tot mens te ontmoeten en onze werkrelatie in te zetten om de cliënt zich te laten groeien en ontwikkelen binnen een veilige, warme, steunende, accepterend contact. Er zullen meerdere evidence based behandelinterventies ingezet worden zoals schematherapie, EMDR en cognitieve gedragstherapie. In het kader van het vormgeven van de behandeling zal er ook diagnostiek plaats vinden. Tevens is er ruimte om naasten bij de behandeling te betrekken.

Mensen met de volgende klachten of problemen zijn binnen de psychotherapie praktijk Raamvallei niet op de juiste plek: psychoses of schizofrenie, mensen bij wie ADHD/verslaving/ eetstoornissen/suicidaliteit of eetproblematiek een (zeer) actieve rol speelt, dementie, gender-identiteitsproblemen of seksuele problemen.

 

Behandelinformatie:

wachttijden:

Op de website (www.psychotherapiepraktijkraamvallei.nl,) worden de actuele wachttijden voor intake weergegeven voor zowel de BGGZ als de SGGZ. Deze zijn tevens telefonisch op te vragen. Er zit geen wachttijd tussen de intake en start van de behandeling.

 

(pre-)intake: Nadat een cliënt zich aangemeld heeft via de website of telefonisch zal er gestreefd worden om binnen 3 dagen contact op te nemen voor een telefonische pre-intake. Dit is om alvast een indicatie te krijgen van de klachten, van welk traject het meest geschikt is en of de cliënt bij deze praktijk het best geholpen kunt worden. Daarna wordt de cliënt (meestal) op de wachtlijst geplaatst.
Indien er plek is voor behandeling wordt de cliënt benaderd voor een 60min durende intake. Dan wordt gevraagd naar een geldig ID en de verwijsbrief. Tevens ontvangt de cliënt dan algemene informatie over de praktijk, wordt de overeenkomst getekend en de eerste klachten, problemen en hulpvraag in kaart gebracht. Tevens wordt minimaal 1 vragenlijst ingevuld na de sessie.

BGZZ: Meestal wordt na 1 sessie een DSM-V classificatie vastgesteld (zo niet, dan vindt er geen behandeling plaats), wordt er samen een behandelplan opgesteld en kan er bij overeenstemming een behandeling starten. Cliënt krijgt het behandelplan desgewenst mee naar huis. Aan het eind van de behandeling vullen we minimaal 1 vragenlijst in en stellen we gezamenlijk een brief op voor de verwijzer/huisarts. Mocht een behandeltraject langer duren dan 12 sessies dan stuur ik met toestemming van de cliënt een afschrift van het behandelplan toe aan de verwijzer.

SGGZ:de intake voor een SGGZ traject neemt gemiddeld 3 gesprekken in beslag en gaat altijd gepaard met diagnostiek. Daarna wordt gekomen tot een DSM-V classificatie en een behandelplan. Indien er geen classificatie te stellen is, de praktijk geen passend aanbod heeft of er geen overeenstemming over de behandeling bereikt kan worden, dan wordt de cliënt met een passend advies terug verwezen naar de huisarts. Na de intake start de behandeling, welke tussentijds regelmatig geëvalueerd wordt (met vragenlijsten). Bij afsluiting vullen we minimaal 1 vragenlijst in en stellen we in overleg de verwijzer op de hoogte.

Behandeling: De diagnostiek en het opstellen van het behandelplan wordt voor de BGGZ en SGGZ uitgevoerd door een GZ-psycholoog of psychotherapeut. De behandeling wordt altijd uitgevoerd (onder supervisie van) de GZ-pscyholoog of Psychotherapeut. Deze behandelaar is tevens aanspreekpunt voor de cliënt gedurende de behandeling. Contact kan plaats vinden per mail of telefonisch.

De voortgang en evaluatie van de behandeling wordt door de behandelaar met cliënt minimaal eens per 3 maanden besproken en sneller indien daar aanleiding toe is, tevens wordt deze via een vragenlijst gemonitord (SRS/ORS en een klachtenlijst). Daarnaast wordt er via collegiaal overleg meegekeken. Ook bij de afsluiting van de behandeling wordt er naast mondelinge evaluatie en vragenlijsten een tevredenheidslijst ingevuld.

Afsluiting/Nazorg: Indien de behandeling stopt worden de resultaten van de behandeling besproken en geëvalueerd (a.h.v. vragenlijsten). De uitkomst van dit gesprek en de visie van de behandelaar wordt vormgegeven in een eindverslag en/of eindbrief aan de verwijzer, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt. Cliënt mag zijn dossier inzien en de officiële verslagen en brieven meenemen, zover hij deze niet al heeft.

Indien er een vervolgbehandeling (elders) nodig is, dan geeft de behandelaar hierover mondeling of schriftelijk gericht advies aan de verwijzer, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt.

Omgang met cliëntengegevens:

Voor alle mondelinge of schriftelijke communicatie naar derden wordt nadrukkelijk toestemming gevraagd aan de cliënt. Dit geld voor overleg, mails, brieven, verslagen etc. Er wordt gewerkt volgende de regels van de privacywet en het AVG. Indien cliënt zijn classificatie niet bekend wil maken aan de zorgverzekeraar/DIS dan kan hij een privacyverklaring invullen. De papieren dossiers worden ten alle tijden in een afgesloten kast bewaard. Cliënt kan tot 15 jaar na afronding van zijn behandeling zijn dossier inzien en hij heeft ten alle tijden het recht om deze te laten vernietigen. Met cliënt wordt via beveiligde mail gecommuniceerd indien het over inhoudelijke zaken anders dan zijn naam of afspraken gaat.
In situaties dat de behandelaar zich genoodzaakt voelt om het beroepsgeheim te doorbreken, wordt daarbij de geldende richtlijnen van de beroepscode gehanteerd.

Ondertekening:

Ik verklaar dat ik mij houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening, handel conform het model kwaliteitsstatuut en dat ik dit kwaliteitsstatuut naar waarheid heb ingevuld.

Naam: Lizette van den Berg

Plaats: Mill

Datum: 1-2-2020

uw eigen tekst toe te voegen