Klik hier om

Kwaliteitsstatuut Psychotherapie Praktijk Raamvallei                                     

Algemene informatie:

 

1. Gegevens ggz-aanbieder
Naamregiebehandelaar: LLW VAN DE BERG
BIG-registraties: 99916951916
Overige kwalificaties: GZ-psycholoog en psychotherapeut
Basisopleiding: Klinische psychologie
AGB-code persoonlijk: 94013873

Praktijk informatie 1
NaamPraktijk of Handelsnaam: Psychotherapie Praktijk Raamvallei
E-mailadres: lisette03@yahoo.com
KvK nummer: 77192001
Website: www.psychotherapiepraktijkraamvallei.nl
AGB-code praktijk: 94065315

1b. Werkt u op meerdanéénlocatie, geef dan de locaties en adresgegevens
hieronder in:

2. Biedt zorg aan in
Er is sprake van een overgangssituatie daarbij we zowel werken met een onderscheid in
generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz als een indeling naar settings van het
Zorgprestatiemodel. In de toekomst zal het eerste onderscheid komen te vervallen.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de generalistische basis-ggz
de gespecialiseerde-ggz
2b. Biedt zorg aan in setting 1 en vult de voorwaarden ten aanzien van de indicerende en
coördinerende rol als volgt in:
Als praktijkhoudster en hoofdbehandelaar in eigen vrijgevestigde, ambulante praktijk.

3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals aandachtsgebieden, type
klachten, behandelvorm):

3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de praktijk zich,
betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
In de praktijk kunnen alle mensen terecht, zowel voor BGGZ als SGGZ. De focus ligt echter op het
beiden van behandeling aan mensen met persoonlijkheidsproblematiek (die door trauma) op
meerdere gebieden in hun leven vastlopen. De visie is om elkaar van mens tot mens te ontmoeten en
onze werkrelatie in te zetten om de client te laten groeien en zich ontwikkelen binnen een veilige,
warme, steunende, accepterend contact. Er zullen meerdere evidence beased behandelinterventies
ingezet worden zoals schematherapie, EMDR en cognitieve gedragstherapie. In het kader van de
behandeling zal er ook diagnostiek plaatsvinden. Tevens is er ruimte om naasten te betrekken bij de
behandeling. Mensen met de volgende klachten of problemen zijn binnen PP Raamvallei niet op de
juiste plek: mensen met psychoses of schizofrenie, mensen bij wie
ADHD/verslaving/eetstoornissen/suïcidaliteit of eetproblemen een (zeer) actieve rol spelen,
dementie, gender-identiteitsproblemen of seksuele problemen.

3b. Cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn
Angststoornissen
Depressieve stemmingsstoornissen
Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Persoonlijkheidsstoornissen
Restgroep (Dissociatieve stoornissen; Stoornissen in zindelijkheid; Slaap-waakstoornissen; Seksuele
disfuncties; Genderdysforie; disruptieve impulsbeheersings- en andere gedragsstoornissen; Parafiele
stoornissen; Overige psychische stoornissen; Bewegingsstoornissen en andere bijwerkingen van
medicatie)
Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen
Trauma en stress gerelateerde stoornissen

4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Regiebehandelaar 1
Naam: Lizette van den Berg
BIG-registratienummer: 99916951916
Medebehandelaar 1
Naam: Annette Overberg
BIG-registratienummer
Specifieke deskundigheid: Beeldend vaktherapeut

5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en-psychotherapeuten
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Omcliënten zo goed mogelijk te helpen, wordt voor intercollegiaal overleg en/of verwijzingen
contact onderhouden met collega psychologen en psychotherapeuten en met huisartsen. In geval
van collegiaal overleg zal daar nadrukkelijk toestemming voor gevraagd worden aan de client.
Ik zit in een overkoepelend netwerk genaamd Psygroep Maasvallei en in een (andere)
intervisiegroep.
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Overleg gaat bijvoorbeeld over medicatie, diagnostiek, samenwerking, in het kader van overdracht of
voor inhoudelijke consultatie.
5d. Cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf, ggz-crisisdienst
of voor fysieke aspecten huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp):
Tijdens de kantoor uren is de praktijkhoudster bereikbaar tot 18.00uur op het nummer of email
hierboven weergegeven of via de contactpagina van de website. In de avonden, weekenden of
tijdens vakanties kan een client terecht bij de huisartsenpost, spoedeisende hulp van een ziekenhuis
en/of de GGZ-crisisdienst.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: aangezien deze zorg voor clienten (via de huisarts) zelf toegankelijk is. Met iedere client
wordt gedurende de intake/behandeling besproken wat zij kunnen doen in geval van nood.
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Psygroep Maasvallei is een overkoepelende samenwerking van meerdere psychologen praktijken uit
1 regio, te weten De Gagelhoeve, CDB, Praktijk voor psychotherapie De Haas, Rebis, Cuijkse
psychologenpraktijk, Wellbevinden, psychologenpraktijk Vierlingsbeek en psychotherapie praktijk
Raamvallei.
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Er zijn (structurele) onderlinge afspraken over en contact voor intervisie, bijscholing, referaten,
waarneming, verwijzing en samenwerking met huisartsen, AMW, CJG en veilig thuis.

6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Ja
Geeft u aan waar uwlijst met gecontracteerde verzekeraars vindbaar is
ik upload mijn gecontracteerde verzekeraars op : www.ggzkwaliteitsstatuut.nl

7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
Zie www.psychotherapiepraktijkraamvallei.nl. De behandeling wordt geheel of (groten)deels vergoed
vanuit de basisverzerkering mits de client een verwijsbrief heeft van een huisarts en er een (nog) vast
te stellen DSM-V classificatie heeft. Bij een restitutiepolis ontvangt de client 100% vergoeding. Bij een
naturapolis ligt dit tussen de 60% en 80%. Het is verstandig voor aanvang bij uw zorgverzekeraar te
checkken. Het iegen risico wordt ongeacht de vergoeding aangesproken. Als de client daarvoor
tekent dan declareert de praktijk aan het eind van het behandeltraject direct bij de zorgverzekeraar.
Zi niet, dan wordt in overleg over het termijn gefactureerd bij de client. De praktijk factureert 100%
van de door de NZa vastgestelde maximum teriueven, welke vermeld staan op de website. Voor een
afmelding korter dan 24 uur voor de afspraak gepland staat (een zo genaamdew no-show), wordt er
45,- bij de client in rekening gebracht.

8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging:
Intervisie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
https://www.bigregister.nl/zoek-zorgverlener. De praktijkhoudster (L van den Berg) voldoet aan de
kwaliteitseisen welke gesteld worden vanuit haar beroepsregistraties, specifieke
behandelvaardigheden en beroepsverenigingen. Ze volgt regelmatig bij-en nascholing, heeft
minimaal 6x per jaar intervisie en ze werkt volgens de beroepscode voor psychotherapeuten. De
praktijkhouster is aangesloten bij het NIP (www.PSYNIP.nl), bij de VGCT (www.VGCT.nl), bij de
vereniging voor EMDR (www.VEN.nl) en bij de vereniging voor schematherapie
(www.schematherapie.nl). Daarnaast staat de praktijkhoudster vermeld in het BIG register voor GZ
psychologen en voor psychotherapeuten.
Organisatie van de zorg

9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht bij mij of bij
(naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
Cliënten kunnen hopelijk hun klachten rechtstreeks bespreken met hun behandelaar. Mocht dit niet
het geval zijn, dan kunnen ze terecht bij “klachtenportaal Zorg”, waarbij de praktijk is aangesloten.
Link naar website:
https://klachtenportaalzorg.nl/ en dan link “klacht indienen”.

10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naamvervangend behandelaar:
Er word met cliënten afspraken gemaakt voor vervanging tijdens de afwezigheid van de behandelaar
door ziekte of vakantie. Indien dit kortdurend is, kunnen cliënten terecht bij de (POH-GGZ van de)
huisarts. Mocht er langdurige vervanging nodigs zijn, zal er gezocht worden naar een vervangende
behandelaar via het collegiaal netwerk van de praktijk. Dit gebeurd in overleg met de client. Bij
plotseling overlijden van de praktijkhoudster zal de client via Eveline de Haas van Psychotherapie
Praktijk De Haas begeleid worden naar passende zorg of afronding.
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja

II. Het zorgproces- het traject dat de cliënt in de praktijk doorloopt

11. Wachttijd voor intake en behandeling
Cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling en begeleiding via deze link
of document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: op de website
www.psychotherapiepraktijkraamvallei.nl worden de actuele wachttijden voor intake weergegeven
zowel voor de BGGZ als de SGGZ. Deze zijn tevens telefonisch op te vragen. Er zit geen wachttijd
tussen intake en start van de behandeling.

12. Aanmelding en intake/probleemanalyse
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de cliënt):
(pre-)intake: nadat een client zich via de website of telefonisch heeft aangemeld, zal er naar
gestreefd worden binnen 3 dagen contact op te nemen voor een telefonische pre-intake door de
praktijkhoudster. Dit is om alvast een indicatie te krijgen van de klachten, om een inschatting van de
zorgzwaarte te maken en om te kijken of de client door de praktijk geholpen kan worden. Daarna
wordt de client (meestal) op de wachtlijst geplaatst. Indien er plek is voor behandeling word de client
benaderd voor een 60 min durende intake. Er wordt gevraagd om een geldig ID en de verwijsbrief.
Tevens ontvangt de client informatie over de praktijk, wordt de overeenkomst getekend en de eerste
klachten, problemen en de hulpvraag in kaart gebracht. Tevens wordt er minimaal 1 vragenlijst
ingevuld.
BGGZ: meestal wordt na 1 sessie een DSM-V classificatie vastgesteld (zo niet, dan vindt er geen
behandeling plaats), wordt er samen een behandelplan opgesteld en kan er bij overeenstemming
een behandeling starten. Client krijgt desgewenst het behandelplan mee naar huis. Aan het eind van
de behandeling vullen we minimaal 1 vragenlijst in en stellen we gezamenlijk een brief op voor de
verwijzer/huisarts. Mocht een behandeltraject langer dan 12 sessies duren dan wordt in overleg een
afschrift van het behandelplan opgestuurd naar de verwijzer.
SGGZ: de intakefase neemt gemiddeld 3 gesprekken in beslag en gaat altijd gepaard met diagnostiek.
Daarna wordt gekomen tot een DSM-V classificatie en een behandelplan. Indien er geen classificatie
te stellen is, de praktijk geen passend aanbod heeft of er geen overeenstemming over de
behandeling is, dan wordt de client met een passend advies terugverwezen naar de huisarts. Na de
intake start de behandeling, welke tussentijds geëvalueerd wordt (met vragenlijsten). Bij afsluiting
vullen we minimaal 1 vragenlijst in en stellen we in overleg de verwijzer op de hoogte.
12b. Ik verwijs de cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend zorgaanbod of
terug naar de verwijzer–indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk geen passend
aanbod heeft op de zorgvraag van de cliënt:
Ja

13. Behandeling en begeleiding
13a. De cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de behandeling (naam
en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de cliënt en–indien van toepassing en met
toestemming van de cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling en begeleiding. Ik
doe dat als volgt:
Voortgang en evaluatie van de behandeling wordt door de behandelaar met de client minimaal eens
per 3 maanden besproken en sneller indien daar aanleiding toe is. Tevens wordt de voortgang via
een vragenlijst gemonitord (ORS/SRS en klachtenlijst). Daarnaast wordt er via collegiaal overleg
meegekeken.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Tijdens de intakefase worden er minimaal 1 maar meestal meerdere vragenlijsten ingevuld ten
behoeve van diagnostiek. Gedurende de behandeling wordt er elke 3 maanden een (klachten)lijst
ingevuld en ter afronding van de behandeling wordt er een tevredenheidslijst en klachtenlijst
ingevuld.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de cliënt (en eventueel zijn naasten en/of
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Eens per 3 maanden evalueer ik samen met de client hoe de behandeling verloopt.
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Eens per 3 maanden vullen we ter evaluatie vragenlijsten in.

14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de behandeling en
begeleiding en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de regiebehandelaar in kennis gesteld middels een
afrondingsbrief, tenzij de cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja

Omgang metcliëntgegevens
15. Omgang metcliëntgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de behandeling
betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan zijn
zorgverzekeraar/NZa:
Ja

III. Ondertekening
Naam: Lizette vd Berg
Plaats: Mill
Datum: 18-06-2025